SVENSKA ÅK 9: Litteraturhistoria

DEADLINE SKRIVUPPGIFT: fredag 12 majDEADLINE PRESENTATION: fredag 19 maj


Hej!

Vi ska arbeta med litteraturhistoria, det vill säga lära oss hur litteraturen har sett ut genom historien och följa utvecklingen, lära oss vad som är specifikt med varje epok, samt dra paralleller mellan de olika tidsepokernas litterära verk och olika faktorer i samhället.

Vi ska titta på några olika avsnitt av "Hej Litteraturen!" för att få gemensam kunskap om de olika epokerna. 

Parallellt arbetar ni med ett känt litterärt verk genom historien.
Ni får gärna läsa verket, men det är inget krav. 

Innehåll

Följande epoker kommer vi att arbeta med.
Verken som står är talande exempel på litteratur från den ovanstående epoken.
Ni blir tilldelade vars ett verk att arbeta med individuellt.
Tilldelningen står nedan.

1. Antiken (800 f Kr-500 e Kr)
Homeros: Iliaden (epos) - Daniel
Homeros: Odysséen (epos) - Rassak
Aristofanes: Lysistrate (komedi) - Abdullahi
2. Medeltiden (500-1500)
Tristan och Isolde (folksaga) - Yaasir
Dante Alighieri: Den Gudomliga Komedin - Linus
3. Renässansen (1500-1700-tal)
Cervantes: Don Quijote (roman) - Farida
Shakespeare: Romeo och Julia (tragedi) - Felix

Shakespeare: Hamlet (tragedi) - Maria
4. Upplysningen (1700-1800)
Daniel Defoe: Robinson Kruse (roman) - Bennin
Jonathan Swift: Gullivers resor - Alexander
5. Romantiken (cirka 1760-1840)
Mary Shelly: Frankenstein (skräckromantik) - Sara
Allan Edgar Poe: Det skvallrande hjärtat (skräckromantik) - Arzo 
Johann Wolfgang von Goethe: Den unge Werthers lidanden - Elin
6. Realismen (cirka 1830-1910)
Charles Dickens: Oliver Twist - Saga
Fjordor Dostojevskij: Brott och straff - Aina
Charlotte Brontë: Jane Eyre - Emma
August Strindberg: Fröken Julie - Freja
Hjalmar Söderberg: Den allvarsamma leken - Albert
Selma Lagerlöf: Kejsaren av Portugallien - Emelie
Virginia Woolf: Mrs Dalloway - Hugo
7. Modernismen
Vladimir Majakovskij: Ett moln i byxor - Chaikla? 
Franz Kafka: Förvandlingen - Aina
Ernest Heminway: Farväl till vapen - Jonathan
James Joyce: Ulysses - Elias


Som sagt: Ni måste inte läsa verket, eftersom somliga utav dom är enorma och väldigt svåra,
medan andra är kortare noveller. Det vore orättvist.
Om ni VILL läsa ert verk så får ni gärna göra det! Det är bra om ni vill det.

Det viktigaste är att ni förstår och kan förklara bokens
innehåll, utformning, stil, genre, språk och handling. 
Exempelvis bör ni läsa ett utdrag ur boken för att se hur språket ser ut. 
Det kan ni ta reda på genom att läsa referat, analyser, recensioner, sammanfattningar osv. 

Arbetet kommer att avlutas med presentationer i mindre grupper.
Anvisningar om presentationerna kommer längre fram. 

Glöm inte att ange källor, samt att värdera dem. 



Frågeställningar att besvara i uppgiften:
  • När var epoken? Var började den? Varför började den?
  • Vad kännetecknar epoken, rent litteraturmässigt? Vad är typiskt för den här tiden?
  • Hur såg samhället ut då?
  • Viktiga verk/författare/citat.
  • Skriv om författaren vars verk du blivit tilldelad.
  • Förklara kort verkets handling. 
  • Vad med detta verk är typiskt för sin epok?
  • Reflektera över specifika termer och begrepp?
  • Hur har verket påverkat litteraturen, samhället, människor? Vad hände runtomkring? 
  • Jämför epoken, med referat till ditt verk, med dagens samhälle och litteratur. Vilka likheter/skillnader finns? Vilka spår av epoken kan man hitta idag? Motivera?
  • Övrigt?


Vidare instruktioner: 

Skriv i ett Google-dokument.
Uppgiften ska vara snygg: Times New Roman, radavstånd 1,5, storlek 12. 
Tydlig, fetstilad rubrik och underrubriker. Styckeindelning när det passar, och så vidare. 

Gör om frågorna till påståenden i underrubrikerna. 

Såhär kan ramarna för uppgiften se ut (exempel)

Modernismen och James Joyce - Ulysses

Modernismen i korthet
  • När var epoken? Var började den? Varför började den?

Litteraturen i modernismen
  • Vad kännetecknar epoken, rent litteraturmässigt? Vad är typiskt för den här tiden?

Modernismen och samhället
  • Hur såg samhället ut då? Politiken, hur levde människor, samhällsklasser...
    Utgå gärna ifrån författarens bostadsland eller vart hens verk utspelar sig. 

Viktiga litterära verk och författare
  • Viktiga verk/ författare/ citat.

James Joyce
  • Skriv om författaren vars verk du blivit tilldelad.
Ulysses
  • Förklara kort verkets handling och innehåll. 

Ulysses och modernismen
  • Vad med detta verk är typiskt för sin epok?

Ulysses och språket
  • Reflektera över specifika termer och begrepp?

Ulysses efterspel
  • Hur har verket påverkat litteraturen, samhället, människor? Vad hände runtomkring? 

En jämförelse med vår samtid
  • Jämför epoken, med referat till ditt verk, med dagens samhälle och litteratur. Vilka likheter/skillnader finns? Vilka spår av epoken kan man hitta idag? Motivera?

Övrigt

 

Bedömningsmatris

Sv
 Litteraturhistoria åk 9 - VT - 17

Nivå 1Nivå 2Nivå 3
Ny aspekt
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans
Ny aspekt
Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Sammanställningarna innehåller utvecklade beskrivningar och förklaringar, utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Ny aspekt
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Argumenterande text

Svenska åk 9: Radioprat