ENGELSKA 9D: SONG ANALYSIS! obs DEADLINE thursday 27/4



DEADLINE THURSDAY 27/4


Share on drive: Melissalinde.svantesson@gmail.com



_____________________________________________________________________




There's a short classic dialogue in the comedy movie Blades of Glory that goes:





"What does it mean?"
"Nobody knows what it means - but it's provocative"


This quote was later used in Kanye West's and Jay Z's tune "N*ggas in Paris".
Speaking of Jay Z, I believe his best song is 99 Problems. 
But WHY, Melissa? Are you not a feminist? 

YES! And that is why I like the song so much. This is where ANALYSIS becomes important!
Because analysis, when it comes to culture, is asking yourself the question:

What does it mean? 


At first, you might think that 99 Problems is about what a cool, bad gangster Jay Z is, while being condescending (nedlåtande) towards women, calling them b*tches (which is wrong of course).
But if you study the LYRICS (låttext), the song is actually about being black, discriminated, disadvantaged (missgynnad) and harassed in America.
The core (kärnan) of the song is about racism and the racist structures of society.

When I analyze the song, I realize the actual message of the song.
When he sings:

If you're having girl problems I feel bad for you son
I got 99 problems but a b*tch ain't one


He is ACTUALLY saying:

If you're having girl problems, you're privileged.
I have so many problems, I can't even think about girls. 


_________________________________________
Assignment instructions:
Analyze a song!
Chose a song that you like. It must have at least two verses.
Listen to the lyrics. Follow the lyrics on your screen as you listen to the song,
and start analyzing it! Think and write:
  • What is the song about - at first glance? (vid första anblick)
  • What is the song REALLY about? 
  • What is the message behind the song?
  • Why do you think the artist wrote this song? What does the artist feel? 
I need you to refer to (referera till) at least one specific quote from the song, and try to explain it.

I also need you to tell me what song you chose before you start analyzing,
so I can confirm that it is indeed a reasonable song to analyze.

Your analysis should be AT LEAST one page long, but not longer than two pages.

The headline of the assignment should be:

Song Analysis - (Name of artist + song) 
Also keep in mind: There is not necessarily a RIGHT or WRONG when it comes to analyzing culture: it is your own thoughts, interpretions (tolkningar) and reflections that counts.

This is assignment aims to strengthen your ability to understand and discuss written and spoken (or sung) english,  as well as comment, retell and add your own reflection to a specific content (innehåll) and message (message som i budskap, inte som i meddelande).
You will also prove that you can reuse and/or explain central words and expressions from a certain material, and use it in a new context.
Since you'll write down your analysis, it's also an excercise in writing.

This is what the requirement of knowledge looks like in English Årskurs 9:

English årskurs 9, betyget E:
Eleven kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt med viss relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

C:
Eleven kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta väsentliga detaljer i talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt på ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängandeEleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med vissanpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda sig av fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och kan då också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
A:
Eleven kan förstå såväl helhet som detaljer i talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för lyssnande och läsning. Eleven kan välja texter och talat språk från olika medier samt på ett relevant och effektivt sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda sig av väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och kan då också göra välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.





Good luck!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

SVENSKA ÅK 9: Litteraturhistoria

Argumenterande text

Svenska åk 9: Radioprat