SVENSKA 8B & 8C UPPGIFT: Genus & Hbtq-begrepp

8B & 8F: Genus & HBTQ-uppgift

Detta är en uppgift där ni ska öva på och visa hur väl ni kan resonera, argumentera, använda ett korrekt/utvecklat/snyggt språk, uttrycka er nyanserat, sammanfatta och använda källor.

Ni arbetar i grupper om två eller tre och blir tilldelade ett begrepp som är relaterat till genus eller HBTQ-teorier. 

Begrepp:
Asexuell    
Bisexuell
Heterosexuell
Bög
Flata/lesbisk
Cis
Ickebinär
Transsexuell/Transperson
Genus

Uppgiften är uppdelad i fyra delar.
1.  1. Vad betyder begreppet?
Förklara vad ditt ord betyder, och vad det är för någonting.
Var kortfattad. Några meningar bör räcka.

2.  2. Berätta sammanfattande om begreppets/konceptets historia. 
När kom ordet till? Hur har (exempelvis bögar) haft det genom historien?
Hur har det sett ut genom tiderna? Vad har hänt? Vart är vi idag?
Cirka en halv sida bör räcka. 

3.    3. Hur ser vetenskapen om begreppet ut? (vetenskapliga teorier, andra teorier, fakta, vad säger forskarna? Vad säger vetenskapen?)
Om du har svårt att hitta forskning eller teorier kring exempelvis CIS, försök att hitta forskning runtomkring eller någonting som har med CIS att göra. 

4. Resonera och/eller argumentera kring konceptet/begreppet utifrån valt perspektiv:
- Huruvida förhåller sig konceptet till sociala konstruktioner och essentiell, biologisk fakta? Föds man till det, blir man det, isåfall hur? Hur ser de sociala konstruktionerna kring begreppet ut? Motivera! Resonera! Argumentera!
- Hur förhåller sig konceptet till samhällets normer? Hur ser normerna och stereotyperna ut inom konceptet och i samhället i allmänhet? Vilka fördomar finns? Vad stämmer, vad stämmer inte? Motivera! Resonera! Argumentera!


Resonera och tänk till så mycket ni kan, och hänvisa gärna till fakta eller olika teorier! 



Övriga instruktioner: 


Uppgiften bör vara mellan 3 och 4 sidor, vara SNYGG, gärna med bilder, fin styckeindelning, kanske citat? Kanske faktaruta? Tydliga rubriker/underrubriker och så vidare.

Ni ska såklart ha KÄLLOR! I plural! Ni kan ange källhänvisning efter varje stycke eller längst ner i dokumentet. 


Ni ska sedan redovisa vad ni har kommit fram till och undervisa om ert ord för resten av klassen.

Bra ställen att hitta info:

Nationalencyklopedin
RFSL.se

Genus.se
Wikipedia (men gå då till grundkällan som står längst ner i Wiki-artikeln)
Med flera! Kolla bara så att källan är trovärdig och inte tagen ur intet.



Lycka till <3

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

SVENSKA ÅK 9: Litteraturhistoria

Argumenterande text

Svenska åk 9: Radioprat