Bokrecension
Bokrecension
Hej mina kära vänner! Här kommer instruktioner, tips och råd om hur du skriver en bokrecension.
Du bör ha med det mesta av det som står nedan, och jag tycker att allt mellan en sida och två sidor är en rimlig längd. Om din recension blir längre än två sidor så får du träna på att sammanfatta. Om den blir kortare än en sida så får du träna på att utveckla dina resonemang och tankar.
Rubrik: Bokens titel + Författare
Exempel: Oryx och Crake av Margaret Atwood
Kort beskrivning av författaren
Exempel: Margaret Atwood föddes 1951 i Toronto, Canada och har gett ut 40 olika böcker på 38 olika språk och vunnit flera stora litteraturpriser, främst för succéromanen A Handsmaids Tale som skrevs 1980. Hon skriver främst framtidsdystopiska äventyrsromaner med mycket samhällskritik och en rejäl dos mörk humor.
Kort fakta om boken: När kom den ut? Har den vunnit priser?
Är det en serie böcker, som Harry Potter eller endast en bok?
Vilken genre är boken?
Kort beskrivning av bokens handling
Tänk på att det ska vara väldigt sammanfattat. Du ska alltså inte skriva allt som händer i boken,
bara det allra viktigaste. Inga eller få detaljer.
Exempel: Oryx and Crake handlar om Jimmy, som numera kallar sig Snömannen sedan jordens undergång.
Han bor i ett träd vid en strand tillsammans med en grupp muterade supermänniskor som hans gode vän Crake skapat i ett laboratorium. Läsaren följer hans kamp för överlevnad och hans tankar som ensam överlevande människa på jorden. Samtidigt berättas historien om Jimmys uppväxt och hur han hamnade där han är nu. En sak har han ständigt i tankarna: sin stora kärlek till Oryx.
Skriv dina tankar om:
Språket i boken - Hur är språket?
Karaktärerna - Hur är huvudkaraktären och vad tycker du om hen? Andra viktiga karaktärer?
Handlingen - Vad tycker du om handlingen?
Känslan - Vilka känslor fick du av att läsa boken?
Vad tycker du om början och slutet?
Var slutet som du önskat? Vad det lätt att komma in i boken från början?
Var den seg i början eller var den bra från första sidan?
Var slutet som du önskat? Vad det lätt att komma in i boken från början?
Var den seg i början eller var den bra från första sidan?
Annat?
Välj en av nedslående frågor och svara på den.
Vad är bokens budskap? - Ge exempel.
Vad vill författaren förmedla? - Ge exempel.
Vilken känsla vill författaren ge? - Ge exempel.
Vad vill författaren? - Ge exempel.
Välj en av nedslående frågor och svara på den.
Vad är bokens budskap? - Ge exempel.
Vad vill författaren förmedla? - Ge exempel.
Vilken känsla vill författaren ge? - Ge exempel.
Vad vill författaren? - Ge exempel.
Skriv i flytande text. Inte en lista.
Exempel: Oryx och Crake har ett vackert men enkelt språk, med mycket humor mitt i all sorg. Jag tycker om språket eftersom det blir lättare att läsa om allt det hemska som händer blandas med humor och enkla ord. Jag får känslan av att huvudkaraktären Jimmy "Snömannen" är en ganska otrevlig person, som inte är särskilt snäll mot andra, men man tycker ändå synd om honom i hans situation.
Budskapet, om att vi ska vara rädda om planeten och inte förstöra vår natur, är en kritik mot samhällets utveckling som Margaret Atwood får fram samtidigt som hon berättar en historia om vänskap, kärlek och ensamhet.
Budskapet, om att vi ska vara rädda om planeten och inte förstöra vår natur, är en kritik mot samhällets utveckling som Margaret Atwood får fram samtidigt som hon berättar en historia om vänskap, kärlek och ensamhet.
Vad är det bästa med boken? +
Vad är det sämsta med boken? -
Vad är det sämsta med boken? -
Rekommendera boken till någon och motivera.
Exempelvis:
Jag vill rekommendera denna bok till alla unga tjejer eftersom jag tror att många tjejer kan känna igen sig i huvudkaraktärens upplevelser av att växa upp, men jag tycker även att unga killar kan läsa den för att bättre förstå hur det är att vara tjej och hur man blir behandlad.
Jag vill rekommendera denna bok till alla unga tjejer eftersom jag tror att många tjejer kan känna igen sig i huvudkaraktärens upplevelser av att växa upp, men jag tycker även att unga killar kan läsa den för att bättre förstå hur det är att vara tjej och hur man blir behandlad.
Ge boken ett betyg och motivera betyget!
Exempelvis:
Jag ger denna bok 4,5 stjärnor eftersom den var nästan helt perfekt; lättläst, intressant, spännande och väldigt underhållande med en intressant handling och fängslande språk. Dock så var den lite seg i början, vilket drar ner betyget från ett 5 stjärnor till 4,5.
Exempelvis:
Jag ger denna bok 4,5 stjärnor eftersom den var nästan helt perfekt; lättläst, intressant, spännande och väldigt underhållande med en intressant handling och fängslande språk. Dock så var den lite seg i början, vilket drar ner betyget från ett 5 stjärnor till 4,5.
Övrigt:
Tänk på styckeindelning och språk.
Ta gärna med ett citat från boken och berätta varför du valde just det citatet.
Det blir muntliga presentationer längre fram i mindre grupper, där ni får tipsa om boken eller berätta varför ni INTE vill tipsa om boken.
Detta är kunskapskrav och en förmågor som mäts med bedömning i ämnet Svenska.
Tänk på styckeindelning och språk.
Ta gärna med ett citat från boken och berätta varför du valde just det citatet.
Det blir muntliga presentationer längre fram i mindre grupper, där ni får tipsa om boken eller berätta varför ni INTE vill tipsa om boken.
Detta är kunskapskrav och en förmågor som mäts med bedömning i ämnet Svenska.
Här är matrisen:
F | E | C | A |
---|---|---|---|
Eleven kan läsa skönlitteratur med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja använda lässtrategier. Genom att göra en enkel sammanfattning av bokens innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier. Genom att göra utvecklade sammanfattningar av bokens innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven god läsförståelse.
|
Eleven kan läsa skönlitteratur med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av bokens innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven mycket god läsförståelse.
| |
Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter och referensramar samt olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i boken.
|
Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter och referensramar samt olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i boken.
|
Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter och referensramar samt olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i boken.
| |
Eleven för också enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman och drar då till viss del underbyggda slutsatser om samband mellan verk och upphovsman.
|
Eleven för också utvecklase resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman och drar då relativt väl underbyggda slutsatser om samband mellan verk och upphovsman.
|
Eleven för också välutvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman och drar då väl underbyggda slutsatser om samband mellan verk och upphovsman.
| |
Eleven kan skriva en bokrecension med viss språklig variation, enkel textbindning och i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva en bokrecension med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning och relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva en bokrecension med god språklig variation, välutvecklad textbindning och väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
| |
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser, i detta fall ett boktips, med i huvudsak fungerande struktur, innehåll och språk och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser, i detta fall ett boktips, med relativt väl fungerande struktur, innehåll och språk och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser, i detta fall ett boktips, med väl fungerande struktur, innehåll och språk och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Lycka till!
Kommentarer
Skicka en kommentar